Thursday, May 1, 2014

~nilai hidup..

Assalamualaikum

kerja malam beb, time takde sample camni lah baru boleh menaip, fon pun da rosak, kalau tak bila-bila boleh taip, tapi bila?, haaa tu yang kita tak tau.

takde pe nak cerita, tapi lately aku memang busy sangat, penat gila aku rasa, sampai ada overriding or outstanding tired lah orang kata. busy kerja, padahal kerja 3hari je 12jam, tapi balik kerja pun kadang2 gi setelkan hal, kalau cuti pulak jaga kedai, pun penat gak, malam pulak gi bersukan, sambung penat, melayan perbualan entah apa2 pun penat gak, dah nye bila nak rehat, bila kriingggggg, tu bunyi loceng sekolah rendah kat umah sewa aku, orang nak tido ni baru balik kerja, dia leh loceng rehat pulak,terbantut mimpi nora danish aku, grr,.

yang sebenarnya, aku nak cerita dulu dan ajak berfikir kemudian. kisah ni kat area kedai aku, ada seorang ketua keluarga ni, setiap waktu solat dia ada kat surau,(aku tak pasti betul-betul semua waktu ke bukan cz aku kat kedai pun dapat zohor dan asar je), tapi memang dia rajin berada di surau, best tengok dia dan anak lelaki dia yang kecik kat surau, comel tau dak kecik main-main kat masjid ni. tapi ada sekali ni, bapak aku tanya anak dia yang ayah nya kerja apa, anak dia bagitahu yang ayah nya dulu kerja kilang kasut, tapi dah berenti, dan bapak aku siasat sikit kat kawan orang surau tu tadi, dia kata, orang surau ni memang camtu, kerja dan kumpul duit sikit, pastu rilek je, xkerja da, agak-agak duit da xde, kerja balik. i just nod to my daddy's story.

yet, it dun stop there, it make me wonder, how could he live like that, dun he have dream, or dun his kids ask him for anything like other kids got, or dun he ever care to have a trip to japan to watch one-piece live character, or dun he want to get extra income to 'boost Muslim economy' or creating a job oppoturnity for others. My wonders go wild till somebody azan kat my telinga as he tought im dirasuk syaitonnnn, tq God, it stop. then, i start to think, nilai hidup ni terpulang kepada manusia untuk tentukan. mungkin InsyaAllah orang surau tadi rasa hidup ni bernilai jika dapat masa yang banyak, dan di habiskan dengan beramal ibadat, justeru makan, duit, pakaian, melancong disapu ketepi kerana baginya nilai hidup bukan disitu. Unlike me, every passing second think of how to escalate my wealth, aku ajak aku dan kita semua cari hadis atau kata-kata ulamak ni, lebih kurang maksud,'Nabi penah tawarkan kat Sahabat untuk beli bangkai keldai dengan harga satu dirham, dan sudah tentu Sahabat semua taknak, bangkai kottt. dan Nabi tegur, dunia yang kita kejar ni, berpenat, pikir siang malam, buang agama untuk dunia, lebih hina dari bangkai keldai tadi',. so, mari berfikir..., tapi ni da malam bang, keje pikir kang bile nye nak tido,. ok, mari berfikir...bang, saya rabak da ni mata nya, esok-esok je pikir xleh?,. CONFIRM KE KO HIDUP LAGI ESOK????

ok wasalam..


2 comments:

Ezzatysokka said...

pehhh ojan nak g japanggg..ikuttt ojannnn...

Aku pernah dgr hadis ni.. syed yg critakan..

ABU BAKAR @ BURN said...

aku cam suka je kisah hadis tu, mane dapat?